onsdag 11 november 2009

Analysuppgift

Triangelmodellen:

Vad:

Information om hur konsumtionen av plast och papperspåsar påverkar miljön.

Vem:

Målgruppen är främst amerikanska konsumenter. Språket på webbplatsen är enbart engelska. Avsändaren är msnbc som är en amerikansk nyhetskanal.

Varför:

Avsikten är antagligen att påverka användarna till en förändring av sina konsumtionsvanor för miljöns skull. På webbplatsen förordar man återanvändning av påsar, om man måste använda en påse överhuvudtaget och att om man köper engångspåsar så ska man ta reda på hur återvinningsbara de är. På en sida ger man info om olika producenter av återanvändbara påsar i återvinningsbara material.

I inledningen direkt efter introt så får användaren göra ett test om sina påsvanor för att sedan få info i videorna som följer om hur papper- och plastpåsekonsumtionen påverkar miljön.

Hur:



Tekniken som används på sidan är video, ljud, text, och fotografier. Mestadels video.

Anslaget är en video där en shoppingvagn rusar genom ett köpcentrum, videon innehåller även intervjuer med amerikaner i matvarubutiker som får svara på om de använder papper eller plastpåse. Det är effektivt med rörelsen som shoppingvagnen för med sig, det drar in besökaren i webbplatsen. Däremot är det inte roligt att videointrot bara kör igång utan att besökaren har något att säga till om, det vore bättre om besökaren själv kunde göra ett aktivt val att se filmen .

Interaktiviteten består i att klicka för att starta videofilmerna, klicka på de olika flikarna, på en sida kan man välja att spela upp intervjupersonernas svar på frågor. På sida två kan besökaren göra ett test, svara på frågor om sin påskonsumtion och därmed bli medveten och skamsen.

På sista sidan efter all info om hur dåligt påskonsumtionen är för miljön kan man göra ett test och se hur många påsar man kan skära ner om man minskar påskonsumtionen med en viss procent, för att användaren ska känna att han/hon faktiskt kan göra en skillnad.

Navigationen på webbplatsen är väldigt enkel och användarvänlig.
Berättandet på webbplatsen är linjärt, meningen är att besökaren ska klicka på knapparna i en viss ordning, från vänster till höger. Visst kan besökaren klicka sig runt hur den vill men det naturligaste är att följa linjen.

Konstruktörerna av webbplatsen har byggt upp webbplatsen som ett löpande band i ett snabbköp, elementen på löpbandet föreställer påsar, kylskåp med mera vari text, ljud och bild stoppats in. Rumsligheten på webbplatsen har byggts upp väldigt snyggt och väl, metaforen med snabbköpet funkar väldigt bra.

De modaliteter, för att övergå till Mark Elsom -Cooks begrepp, som används på webbplatsen är de visuella och audiella sinnena. I och med att det finns mycket video på sidan, med kanalerna bild, skriven text, talat språk, sedan finns de grafiska bilderna som bakgrunden består av och pilarna som man kan klicka sig vidare på, när man klickar på pilarna och löpbandet går vidare till en ny sida hör man ett ljud som när varor slås in i kassan. Man använder även det taktila sinnet när man klickar sig vidare på det löpande bandet och när man gör testen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar